האמת, כשיצאתי לדרך עם מימון ההמונים לספר ״אפקטיבית״ ידעתי שזה הולך להיות משהו גדול, אבל לא תיארתי לעצמי עד כמה. לא תיארתי לעצמי מה זה יעשה לי, לא רק לעסק. מה זה ידרוש ממני וכמה אני יכולה עוד ללמוד ולהתפתח בפרק זמן כ״כ קצר –  במקרה הזה 45 יום.

עוד במהלך הקמפיין הבנתי שמשהו קורה. שזה משהו שיהיה לי הרבה מה להגיד ולכתוב עליו אח״כ. אבל רק עכשיו מגיעה לעשות זאת. חשוב לי לאגד לפחות את הדברים החשובים על הכתב, כי באמת יש המון מה להגיד והרבה חשיבה לעשות, כדי לייצר קמפיין מוצלח, בלי קשר אפילו לתוצאה הסופית.

בלי קשר לתוצאה הסופית? כן!

כי קמפיין מימון המונים הוא לא רק גיוס המשאבים הדרושים להוציא במקרה הזה ספר לאור. אלא גם חיזוק הקשר עם הקהילה, חשיפה אינטנסיבית בפרק זמן קצר, היתרמות הקהל להפיץ את הבשורה, שירותים ומוצרים נלווים לקמפיין שמקבלים חשיפה, פניות חדשות בעקבות כל הבאז ועוד. שלא לדבר על ההתפתחות הרגשית והמנטלית העצומה שיכולה להתרחש אם רק נותנים לה מקום.

כמו שאני רואה את זה, יש כמה שלבים לקמפיין מצליח: ………………….

1. הכנה לפני עלייה לאוויר.

במהלך השנה האחרונה, ברגע שידעתי שארצה לעשות קמפיין מימון המונים, התחלתי יותר ויותר לאסוף מידע שיעזור לי – עקבתי אחרי קמפיינים בפלטפורמות שונות, בדקתי איזה פלטפורמות קיימות ומה ההבדל בינהן, דיברתי עם אנשים שונים שעשו קמפיין, שאלתי שאלות, התחלתי לחשוב על תמהיל המתנות שאני אוכל להציע, בדקתי מה עובד אצל אחרים, קראתי, הצטרפתי לקמפיינים ולו רק כדי לקבל הצצה אל מאחורי הקלעים כתומכת ועוד.
והחלק הכי חשוב – המשכתי לבנות את הקהילה שלי. ידעתי שאם יהיה לי למי להציע ספר, יהיה הרבה יותר קל למכור את החזון, הרעיון, הקונספט והחלום שלי. זה יותר קל כשיש מי שיקשיב.

2. בחינת התגובות במהלך הקמפיין ותגובה אליהם.

אין לדעת למה לצפות כאשר קמפיין עולה לאוויר. למען האמת, הדבר הכי בריא שאפשר לעשות הוא לשים את הציפיות בצד ופשוט לבוא בסקרנות ופתיחות למה שבפועל קורה. אחרת, תמצאו את עצמכם עסוקים בציפיות שלכם מאנשים ובמה שהם בחרו או לא בחרו לעשות, מאשר לפעולות עצמן. הבנתי את זה אחרי יום יומיים לתוך הקמפיין. למה לי להניח הנחות על אנשים אחרים וסט השיקולים שלהם? הכל בסדר. אני אמשיך בשלי – ומי שיתאים לו – יצטרף.

הייתי צריכה להתמודד עם זה שוב אחרי כמעט חצי מהדרך, אחרי שלמעלה מ-200 איש תמכו בקמפיין, אבל מבחינת השקעה, היא היתה נמוכה ולא הצלחתי להגיע אפילו ל-50%. כ״כ הרבה מאמץ השקעתי בשבועיים הראשונים והרגשתי תקועה. הייתי צריכה לעצור, להבין רגע מה יש לפני מבחינת נתונים והתנהגות של הקהל שלי ולפעול בהתאם.

לשנות. להגיב. לגלות גמישות. להעז לפעמים יותר.

בהמשך כך נולד גם קורס חדש לגמרי, מתוך פניות ושאלות שקיבלתי מהקהל, שגרמו לי לעשות צעד נועז ושבוע לפני גמר הפרויקט, לפרסם מוצר חדש לחלוטין. החלטה שהתגלתה כנבונה מאוד, כי היא עזרה לי לעבור משמעותית את היעד של ה-100%.

לחוש את הקהילה, להיות קשובים ולבוא עם הרבה גמישות להתהליך – זה ממש חשוב!

3. מינוף הצלחות במהלך הקמפיין.

כל מספר עגול, כל אחוז משמעותי בדרך, כל מתנה שנגמרה, כל אירוע מעניין או חריג שקרה – הכל קיבל התייחסות, הכל זו סיבה למסיבה. כל הדבר הזה הוא תהליך משמח, מרגש וכיפי! וככל שנהיה בהתרגשות הזו ונסחוף אחרינו עוד אנשים שרוצים לחגוג איתנו את ההצלחה, זה עדיף.

תזכרו שאנשים רוצים לקדם את מה שהם היו שותפים ביצירתו. ובטח אם זה משהו מוצלח שמקבל מומנטום. תנו להם לחגוג אתכם ותהפכו את התהליך לאירוע חיובי, משמח ומעצים. אגב, גם אם לכם קצת עמוס ומאתגר מאחורי הקלעים…. לכולם זה ברור שאתם לא יושבים רגל על רגל אם הם רואים אתכם כל הזמן ברשת פועלים כדי לקדם את החלום שלכם.

 

מה עוד למדתי במהלך הקמפיין?
מצרפת לכאן קטע שכתבתי ושיתפתי בקבוצת התומכים הסודית של הקמפיין מיד כשנגמר.
נראה לי ראוי שזה יכנס גם לפוסט הזה:

מה למדתי
– כשאני מאמינה באמת, מההתחלה, מהבטן, שזה אפשרי, גם אם זה קשה – זה מצליח.
– שבאמת הכל פתיר.
– להשתמש במשאבים שיש לי עד הסוף בלי לפחד.
– לבקש עזרה.
– לבקש תמיכה עבור מסר ברור ולשמור על חדווה ואופטימיות לאורך הדרך.
– לרתום אנשים למשהו גדול יותר מעצמם.
– לעשות פולואפים הרבה יותר ממה שהיה לי נוח.
– להפסיק לחשוב מה יגידו עלי, כי התחברתי באמת למטרה חשובה.
– חידדתי את המסרים שלי עם עצמי – מה חשוב לי ולמה אני עושה את מה שאני עושה.
-למדתי להתחבר יותר ללב בכתיבה שלי ולהביא את עצמי אותנטית החוצה, גם אם פחדתי לפעמים.
– למדתי להתרגש יחד עם הקהילה שלי ולשתף יותר. אני לא במסע הזה לבד.
– למדתי להקשיב יותר.
– למדתי שאני יכולה להעז יותר, גם אם התוצאות לא מובטחות לי.
– למדתי בעוד דרך, שכסף זו אנרגיה והיא נמשכת אלי כשאני מדויקת עם מה שאני רוצה להשיג.
– למדתי שקמפיין עוזר לחדד מסרים, כי הרבה פידבקים שקיבלתי העידו כי אנשים מבינים יותר טוב
מי אני ומה אני עושה ורוצה להשיג בעולם הזה.
– למדתי לדבר בלי בושה על החלום שלי, לחלק חומר פרסומי בכל אירוע ובכל מפגש,
ולעשות את זה בחן ובקלילות.
– למדתי להרגיש אפילו יותר בנוח בעור של עצמי ובעשייה שלי.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
….
האמת, נראה לי שיש לי עוד הרבה מה להגיד על התהליך הזה.
בעיקר על הצד הפרקטי של הדברים.
מה בפועל עשיתי, באיזה שיווק יצירתי באמת השתמשתי כדי לגרום לדברים לזוז,
איך פיזרתי את הביצים בכמה סלים כדי להביא תנועה מהרבה כיוונים, ומה בסוף עבד בצורה הכי טובה.
 …
לכן, החלטתי לערוך הדרכה מיוחדת עם כל התובנות האלה. כרגע ההדרכה תהיה זמינה בשידור החי ובהקלטה שלה לקהל הרחב ובהמשך אני מאמינה שיהיה ניתן לשים עליה יד דרך החנות שלי כקובץ דיגיטאלי + כל הטיפים הפרקטיים של התהליך.
 …
בינתיים, את אתם רוצים להצטרף לשידור החי, לשאול שאלות ולהתייעץ,
ביום שני ה-18/1 אני מקיימת הדרכה פרקטית בה אחשוף את כל התהליכים איתם עבדתי ומה עזר לי בדרך כדי להשיג את היעד שלי ולהגיע ל- 120% מימון ו-93,000 ש״ח!!
נשתמע בקרוב!
עדי
צילום תמונת נושא: סטודיו עדיגיטל.