האמת, כשיצאתי לדרך עם מימון ההמונים לספר ״אפקטיבית״ ידעתי שזה הולך להיות משהו גדול, אבל לא תיארתי לעצמי עד כמה. לא תיארתי לעצמי מה זה יעשה לי, לא רק לעסק. מה זה ידרוש ממני וכמה אני יכולה עוד ללמוד ולהתפתח בפרק זמן כ״כ קצר – במקרה הזה 45 יום.
עוד במהלך הקמפיין הבנתי שמשהו קורה. שזה משהו שיהיה לי הרבה מה להגיד ולכתוב עליו אח״כ. אבל רק עכשיו מגיעה לעשות זאת. חשוב לי לאגד לפחות את הדברים החשובים על הכתב, כי באמת יש המון מה להגיד והרבה חשיבה לעשות, כדי לייצר קמפיין מוצלח, בלי קשר אפילו לתוצאה הסופית.
בלי קשר לתוצאה הסופית? כן!
כי קמפיין מימון המונים הוא לא רק גיוס המשאבים הדרושים להוציא במקרה הזה ספר לאור. אלא גם חיזוק הקשר עם הקהילה, חשיפה אינטנסיבית בפרק זמן קצר, היתרמות הקהל להפיץ את הבשורה, שירותים ומוצרים נלווים לקמפיין שמקבלים חשיפה, פניות חדשות בעקבות כל הבאז ועוד. שלא לדבר על ההתפתחות הרגשית והמנטלית העצומה שיכולה להתרחש אם רק נותנים לה מקום.
כמו שאני רואה את זה, יש כמה שלבים לקמפיין מצליח: ………………….
1. הכנה לפני עלייה לאוויר.
במהלך השנה האחרונה, ברגע שידעתי שארצה לעשות קמפיין מימון המונים, התחלתי יותר ויותר לאסוף מידע שיעזור לי – עקבתי אחרי קמפיינים בפלטפורמות שונות, בדקתי איזה פלטפורמות קיימות ומה ההבדל בינהן, דיברתי עם אנשים שונים שעשו קמפיין, שאלתי שאלות, התחלתי לחשוב על תמהיל המתנות שאני אוכל להציע, בדקתי מה עובד אצל אחרים, קראתי, הצטרפתי לקמפיינים ולו רק כדי לקבל הצצה אל מאחורי הקלעים כתומכת ועוד.
והחלק הכי חשוב – המשכתי לבנות את הקהילה שלי. ידעתי שאם יהיה לי למי להציע ספר, יהיה הרבה יותר קל למכור את החזון, הרעיון, הקונספט והחלום שלי. זה יותר קל כשיש מי שיקשיב.
2. בחינת התגובות במהלך הקמפיין ותגובה אליהם.
אין לדעת למה לצפות כאשר קמפיין עולה לאוויר. למען האמת, הדבר הכי בריא שאפשר לעשות הוא לשים את הציפיות בצד ופשוט לבוא בסקרנות ופתיחות למה שבפועל קורה. אחרת, תמצאו את עצמכם עסוקים בציפיות שלכם מאנשים ובמה שהם בחרו או לא בחרו לעשות, מאשר לפעולות עצמן. הבנתי את זה אחרי יום יומיים לתוך הקמפיין. למה לי להניח הנחות על אנשים אחרים וסט השיקולים שלהם? הכל בסדר. אני אמשיך בשלי – ומי שיתאים לו – יצטרף.
הייתי צריכה להתמודד עם זה שוב אחרי כמעט חצי מהדרך, אחרי שלמעלה מ-200 איש תמכו בקמפיין, אבל מבחינת השקעה, היא היתה נמוכה ולא הצלחתי להגיע אפילו ל-50%. כ״כ הרבה מאמץ השקעתי בשבועיים הראשונים והרגשתי תקועה. הייתי צריכה לעצור, להבין רגע מה יש לפני מבחינת נתונים והתנהגות של הקהל שלי ולפעול בהתאם.
לשנות. להגיב. לגלות גמישות. להעז לפעמים יותר.
בהמשך כך נולד גם קורס חדש לגמרי, מתוך פניות ושאלות שקיבלתי מהקהל, שגרמו לי לעשות צעד נועז ושבוע לפני גמר הפרויקט, לפרסם מוצר חדש לחלוטין. החלטה שהתגלתה כנבונה מאוד, כי היא עזרה לי לעבור משמעותית את היעד של ה-100%.
לחוש את הקהילה, להיות קשובים ולבוא עם הרבה גמישות להתהליך – זה ממש חשוב!
3. מינוף הצלחות במהלך הקמפיין.
כל מספר עגול, כל אחוז משמעותי בדרך, כל מתנה שנגמרה, כל אירוע מעניין או חריג שקרה – הכל קיבל התייחסות, הכל זו סיבה למסיבה. כל הדבר הזה הוא תהליך משמח, מרגש וכיפי! וככל שנהיה בהתרגשות הזו ונסחוף אחרינו עוד אנשים שרוצים לחגוג איתנו את ההצלחה, זה עדיף.
תזכרו שאנשים רוצים לקדם את מה שהם היו שותפים ביצירתו. ובטח אם זה משהו מוצלח שמקבל מומנטום. תנו להם לחגוג אתכם ותהפכו את התהליך לאירוע חיובי, משמח ומעצים. אגב, גם אם לכם קצת עמוס ומאתגר מאחורי הקלעים…. לכולם זה ברור שאתם לא יושבים רגל על רגל אם הם רואים אתכם כל הזמן ברשת פועלים כדי לקדם את החלום שלכם.
מה עוד למדתי במהלך הקמפיין?
מצרפת לכאן קטע שכתבתי ושיתפתי בקבוצת התומכים הסודית של הקמפיין מיד כשנגמר.
נראה לי ראוי שזה יכנס גם לפוסט הזה:
מי אני ומה אני עושה ורוצה להשיג בעולם הזה.
ולעשות את זה בחן ובקלילות.
בעיקר על הצד הפרקטי של הדברים.
איך פיזרתי את הביצים בכמה סלים כדי להביא תנועה מהרבה כיוונים, ומה בסוף עבד בצורה הכי טובה.
ביום שני ה-18/1 אני מקיימת הדרכה פרקטית בה אחשוף את כל התהליכים איתם עבדתי ומה עזר לי בדרך כדי להשיג את היעד שלי ולהגיע ל- 120% מימון ו-93,000 ש״ח!!
כייף לקרוא- כל הכבוד עדי 🙂
תודה יקרה!! 🙂
היי עדי נשמע שעברת מסע מרתק בתוכך וחוצה …
הרבה הצלחה בהמשך ..
נרשמתי לוובינר אבל לא עברתי לדף הבא …
היי יפעת,
בהחלט מסע מרתק!
בדקתי לגבי הוובינר – את רשומה. הערב תקבלי תזכורת עם כל הפרטים לקראת השידור (:
עדי
תודה עדי, על התובנות ובכלל על כך שאת משתפת ומעבירה הלאה את מה שאת לומדת.
צפיתי מהצד בקמפיין והתפאלתי. ידעתי שזה לא היה פשוט בכלל ודרש המון יצירתיות, גמישות ותגובה מיידית ועשית את זה בצורה מופלאה. השראה אמיתית!
שמחה מאוד בשבילך על הסיום הכל כך מוצלח הזה של הקמפיין
לא מאמינה שפספסתי…
הרי דברנו על זה אפילו.
בכל אופן, כמי שעקבה, וכמוהבן תמכה אין ספק שיש הרבה מה ללמוד.
מקווה שהחשש שלי יתפוגג … 🙂
יקרה,
ההקלטה עדיין זמינה. את יכולה להירשם בלינק שמופיע בפוסט ולהגיע לשידור החוזר.
מקווה שיהיה לך מעניין (:
עדי